ﺗﻐﯿﯿﺮ و ﺗﺤﻮﻻت ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ در ﺳــﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ، از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﯾﮏ دوره ﻓﺘﺮت ﮐﺎری اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و ﺑﺎ ﻧﻮﻋﯽ ﺑﯽ ﻫﻨﺠﺎری ﯾﺎ ﺑﻼﺗﮑﻠﯿﻔﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻫﻤﺮاه اﺳﺖ، ﺑﺮﺧﯽ ﺗﻨﺶ ﻫﺎی درون ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ را داﻣﻦ ﻣﯽ زﻧﺪ. ﮐﺎرﮐﻨﺎن در ﺷــﺮاﯾﻂ ﺑﯽ ﻫﻨﺠﺎری ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ از ﯾﮏ ﺳﻮ ﻧﻈﻢ و ﻧﻈﺎم رواﺑﻂ ﮐﺎری ﻗﺒﻞ را ﻣﺘﺰﻟﺰل و ﭘﺎﯾﺎن ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻣﯽ ﺑﯿﻨﻨﺪ و از ﺳــﻮی دﯾﮕﺮ ﻫﻨﻮز ﻗﺎﻋﺪه و ﻧﻈﻢ ﺟﺪﯾﺪی ﻧﯿﺰ ﻣﺴــﺘﻘﺮ ﻧﺸﺪه ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی آن زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری و ﺷــﻐﻠﯽ ﺧﻮد را ﺗﻨﻈﯿﻢ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ ﺑﯿﺸــﺘﺮ ﮐﺎرﮐﻨﺎن در وﺿﻌﯿﺖ رﻫﺎﺷﺪﮔﯽ و ﺑﻼﺗﮑﻠﯿﻔﯽ و ﻓﻘﺪان ﻫﻨﺠﺎر ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪ ﺳــﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی ﺷﺨﺼﯽ و ﻓﺮدی را ﻣﻼك و ﻣﺒﻨﺎی زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻨﺸــﺎء ﺑﺴﯿﺎری از ﺗﻨﺶ ﻫﺎ ﻣﻰ ﮔﺮدد.
در ﺷــﺮاﯾﻂ ﺑﯽ ﻫﻨﺠﺎری ﺳــﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﺼﻮرات و ﺑﺮداﺷــﺖ ﻫﺎی ﺧﻮد از روﺣﯿﺎت، دﯾﺪﮔﺎه ﻫﺎ و ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮان آﯾﻨﺪه دﺳﺖ ﺑﻪ اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ ﻣﯽ زﻧﻨﺪ:
ﺑﺮﺧﯽ ﺗﻼش ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﺎ اﻋﻤﺎل و اﻗﺪاﻣﺎﺗﯽ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺳــﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺧــﻮد را در آﯾﻨﺪه ﺗﺜﺒﯿﺖ ﮐﻨﻨﺪ. اﯾﻦ ﻗﺒﯿﻞ اﻗﺪاﻣﺎت از ﻃﺮح اﯾﺪه ﻫﺎی ﺟﺪﯾــﺪ و ﻃﺮح ﻫﺎی ﺑﺪﯾﻊ ﺗﺎ ﺣﺒــﺲ ﯾﺎ ﭘﺨﺶ اﻃﻼﻋﺎت درون ﺳــﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﺣﺘﯽ ﺗﺨﺮﯾﺐ ﻫﻤﮑﺎران و رﻗﺒﺎی اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ را ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯽ ﺷﻮد.

ﺑﺮﺧﯽ دﯾﮕﺮ ﺑﯽ ﺳﺎﻣﺎﻧﯽ و ﺿﻌﯿﻒ ﺷﺪن ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﮐﻨﺘﺮل و ﻧﻈﺎرت در دوره ﻓﺘﺮت را ﻓﺮﺻﺘﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺑﺮﺧﯽ ﺗﺨﻠﻔﺎت اداری ﯾﺎ ﺳــﻮء اﺳﺘﻔﺎده ﻫﺎی ﻧﺎﻣﺸــﺮوع از اﻣﻮال ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽ ﺑﯿﻨﻨﺪ.
ﮔﺮوﻫــﯽ دﯾﮕﺮ ﮐﻪ ﺗﺼﻮری ﻣﻨﻔﯽ ﯾﺎ ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب از ﻣﺪﯾﺮان آﯾﻨﺪه دارﻧــﺪ، ﮐﻨــﺞ ﻋﺰﻟﺖ ﮔﺰﯾﺪه، اﻧﺰوا و ﮔﻮﺷــﻪ ﮔﯿﺮی ﭘﯿﺸــﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.
ﮔــﺮوه ﻫﺎی دﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﻓﮑــﺮ اﺗﺤﺎدﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ ﺑــﺎ ﺗﯿﻢ اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﻫﻤــﮑﺎران ﻣﺪﯾــﺮان آﯾﻨﺪه ﻣﯽ اﻓﺘﻨﺪ و دوﺳــﺘﯽ و رواﺑﻂ ﺟﺪﯾﺪ ﮐﺎری اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺧﻮد ﻣﻨﺸﺎء ﻣﺮزﺑﻨﺪی ﻫﺎ و ﺧﻂ ﻣﺸﯽ ﻫﺎی درون ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﺗﻨﺶ ﻫﺎی دﯾﮕﺮ ﻣﯽ ﺷﻮد.
ﮔﺮوﻫــﯽ ﻧﯿﺰ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﯾﻨــﺪه را ﻣﻐﺎﯾﺮ ﺑﺎ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺧﻮد ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، راه ﺗﺨﺮﯾﺐ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ را در ﭘﯿﺶ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ.
ﻫﻤــﻪ اﯾﻦ ﻓﻌﻞ و اﻧﻔﻌﺎﻻت ﮐﻪ در ﻓﻘﺪان ﺣﻀﻮر ﻣﺪﯾﺮ در ﺳــﺎزﻣﺎن رخ ﻣﯽ دﻫــﺪ، ﮔﺮوه ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠــﻒ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺳــﺎزﻣﺎن را در ﺑﺮاﺑﺮ ﯾﮑﺪﯾﮕــﺮ ﯾﺎ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺳــﺎزﻣﺎن ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫــﺪ و ﻣﺤﯿﻄﯽ ﭘﺮﺗﻨﺶ را اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. اوﻟﯿﻦ ﮔﺎم ﻫﺮ ﻣﺪﯾﺮ ﺟﺪﯾﺪ، ﮐﺎﻫﺶ اﯾﻦ ﻧﻮع از ﺗﻨﺶ ﻫﺎ ﺑﺎ ﭘﺮﮐﺮدن ﺧﻼء ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﻧﺴــﺎﻧﯽ و ﻧﯿﺰ ﺗﺼﺤﯿﺢ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻗﺎﻟﺒﯽ و ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﭘﯿﺸــﺪاوری از ﺧﻮد و ﺧﻂ ﻣﺸــﯽ ﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ اﺳﺖ. ﮐﺴﺐ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﺑﺮای اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﻣﻬﻢ، ﻗﺒﻞ از ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻫﺎی ﺧﺸﮏ و ﺷﺪﯾﺪ و ﻏﻠﯿﻆ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺿﺮوری اﺳﺖ. ﮐــﻢ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻮﺿــﻮع و ﺗﺼﻮر ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﯽ از رواﺑﻂ اﻧﺴــﺎﻧﯽ ﺳــﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺿﺮﯾﺐ ﺗﻨﺶ ﻫﺎ را اﻓﺰاﯾﺶ دﻫﺪ و ﻣﺤﯿﻂ را
ﺑﺮای ﭘﯿﺸﺒﺮد اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺗﺨﺮﯾﺐ ﻧﻤﺎﯾﺪ.
(ﻣﻨﺒﻊ: ﺳﺎﯾﺖ راﻫﮑﺎر ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ)